Mail info@woonveste.nl of bel (0416) 37 87 80
Ga naar de inhoud
Last of overlast
Wonen doe je niet alleen. Rekening houden met elkaar en begrip tonen zijn erg belangrijk.

In een woonomgeving is het normaal dat buren elkaar soms horen of zien. Dit hoort bij samen in een wijk wonen. Al is het niet fijn als je geluid of gedrag als last of overlast ervaart. Maar wat is precies het verschil tussen last en overlast? En wat zijn de mogelijkheden?

Wat is last?
Last is een vorm van ongemak die kan ontstaan door het dagelijks leven van anderen. Denk aan: geluid van druk spelende kinderen buiten of iemand die met veel lawaai de trap oploopt. Een buurman die een klusproject uitvoert. Buren die in de tuin of op het balkon praten/roken, Het geluid van een blaffende hond of een buurvrouw die muziek draait. Dit soort geluiden zijn meestal tijdelijk en vallen binnen de geluiden die je in een woonwijk mag verwachten.

Wat is overlast?
Er is sprake van overlast als er een onacceptabele situatie bestaat. Het gaat om gedrag of geluiden die vaak en lang voorkomen, hinder veroorzaken en een negatieve invloed hebben op het woongenot. Bijvoorbeeld: regelmatige en lang aanhoudende geluidsoverlast tot diep in de nacht. Agressief gedrag, bedreiging of intimidatie, drugshandel of andere criminele activiteiten. Verloederde en vervuilde woningen en tuinen. Vaak is politie al betrokken en ervaren andere omwonenden ook overlast.

Stap 1
Ga in gesprek bij last of overlast


Bij last of overlast helpt het vaak om met elkaar in gesprek te gaan en begrip te tonen voor elkaars situatie. Vaak hebben jouw buren niet door dat ze (over)last veroorzaken. Als je het tegen ze zegt, is er vaak begrip voor jouw klacht.

Tips om in gesprek te gaan
Wacht niet te lang om met de buren die overlast veroorzaken te praten. Ben je er op tijd bij, dan kunt je grotere problemen en ruzies voorkomen. Ga niet direct tijdens de overlast naar de buren toe. Maar nodig ze op een rustig moment uit om over de (over)last te praten. Vaak kom je er samen wel uit. Maak samen afspraken zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Stap 2
Lukt het niet om zelf de overlast op te lossen? Vul het meldingsformulier in


Vul het meldingsformulier in als het je niet lukt om zelf de overlast op te lossen.
Voor jouw melding geldt het volgende:

  • Wij registreren jouw melding.
  • Anonieme of discriminerende meldingen nemen wij niet in behandeling.
  • De overlast is onacceptabel, komt vaak voor en je kunt dat bewijzen.
  • De overlast heeft een negatieve invloed op het woongenot.
  • Je hebt geprobeerd de overlast zelf op te lossen met jouw buren.

Bij overlast is het verstandig om ook melding te doen bij politie en gemeente.


 


 

Wat gebeurt er met jouw melding?
In de meeste gevallen zet Woonveste eerst een gespecialiseerde buurtbemiddelaar in. Dit doen wij niet zonder jouw toestemming. De buurtbemiddelaar neemt contact met je op en er volgt een gesprek. Na dit gesprek neemt hij contact op met de veroorzaker van de (over)last. Willen beide partijen meewerken? Dan vindt er een gezamenlijk gesprek plaats op een neutrale plek. Samen met de bemiddelaars zoek je naar een oplossing. Als je het fijn vindt, kunnen afspraken op papier worden gezet.

Wat als buurtbemiddeling niet mogelijk is of als de veroorzaker niet mee wil werken?
Is er sprake van overlast wat niet ophoudt dan stelt Woonveste een onderzoek in. Wij informeren onze netwerkpartners hierover. Ook kunnen wij zorg en hulp inschakelen als de veroorzaker van de overlast een huurder is met (psychische) problemen. Is er aantoonbaar sprake van overlast dan ondernemen wij verdere actie. Bijvoorbeeld door het sturen van een brief of door het voeren van een persoonlijk gesprek met de veroorzaker.

De veroorzaker van overlast kan niet zomaar uit huis worden gezet
Woonveste moet hier toestemming voor krijgen van een rechter. Deze toestemming krijgen wij alleen als er een duidelijk en zeer volledig overlastdossier is. Jouw medewerking aan dat dossier is dus erg belangrijk. Wij adviseren je (en andere buurtgenoten) bij overlast dit steeds te melden bij Woonveste, bij de politie én de gemeente. Dit vergroot de kans op een goede aanpak van de overlast.


Heb je nog vragen?
Neem dan contact op met Woonveste bel naar (0416) 37 87 80 of mail via info@woonveste.nl.

Handige telefoonnummers en adressen

Politie
Bel 112 in geval van spoed. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer je getuige bent van een misdrijf of het voorbereiden van een inbraak of diefstal.
Geen spoed, wel politie? Bel dan (0900) 8844. Op dit nummer kun je terecht met al jouw niet-spoedeisende vragen en problemen.

Anonieme meldlijn
Bel (0800) 7000, Meld Misdaad Anoniem.

Criminele activiteiten melden bij de gemeente
Melden via www.heusden.nl.

Illegaal gedumpt afval
Gemeente Heusden: meld het via de BuitenBeter app, mail naar info@heusden.nl of bel (073) 513 17 89
Gemeente Boxtel: MilieuKlachtenCentrale, via de website www.milieuklachtencentrale.nl, of bel (073) 68 12 821
Gemeente Vught: meld het via de MijnGemeente app of bel (073) 65 80 680
Gemeente Oisterwijk: meld het via de Fixi app, of bel (013) 529 13 11