Mail info@woonveste.nl of bel (0416) 37 87 80
Ga naar de inhoud
Last of overlast
Wonen doe je niet alleen. Rekening houden met elkaar en begrip tonen zijn erg belangrijk.

In een woonomgeving is het normaal dat buren elkaar soms horen of zien. Dit hoort bij samen in een wijk wonen. Al is het niet fijn als u geluid of gedrag als last of overlast ervaart. Maar wat is precies het verschil tussen last en overlast? En wat zijn de mogelijkheden?

Wat is last?
Last is een vorm van ongemak die kan ontstaan door het dagelijks leven van anderen. Denk aan: schreeuwende kinderen die buiten spelen of hard lopen op de trap. Een buurman die in het weekend een klusproject uitvoert. Buren die in de tuin of op het balkon praten/roken, Het geluid van een blaffende hond of een buurvrouw die muziek draait. 
Dit soort geluiden zijn meestal tijdelijk en vallen binnen wat je in een woonwijk mag verwachten.

Wat is overlast?
Er is sprake van overlast als er een onacceptabele situatie bestaat. Het gaat om gedrag of geluiden die vaak en lang voorkomen, hinder veroorzaken en een negatieve invloed hebben op het woongenot.
Bijvoorbeeld: regelmatige en lang aanhoudende geluidsoverlast tot diep in de nacht. Agressief gedrag, bedreiging of intimidatie, drugshandel of andere criminele activiteiten. Verloederde en vervuilde woningen en tuinen.
Vaak is politie al betrokken en ervaren andere omwonenden ook overlast.

Ga in gesprek bij last of overlast
Bij last of overlast helpt het vaak om met elkaar in gesprek te gaan en begrip te tonen voor elkaars situatie. Vaak hebben uw buren niet door dat ze (over)last veroorzaken. Als u het tegen ze zegt, is er vaak begrip voor uw klacht.

Tips om in gesprek te gaan
Wacht niet te lang om met de buren die overlast veroorzaken te praten. Bent u er op tijd bij, dan kunt u grotere problemen en ruzies voorkomen. Ga niet direct tijdens de overlast naar de buren toe. Maar nodig ze op een rustig moment uit om over de (over)last te praten. Vaak komt u er samen wel uit. Maak samen afspraken zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Lukt het u niet om zelf de overlast op te lossen?
Vul het meldingsformulier in. Op dit formulier kunt u aangeven of wij voor u kunnen bemiddelen. Voor uw melding geldt het volgende:

  • Wij registreren uw melding.
  • Anonieme of discriminerende meldingen nemen wij niet in behandeling.
  • De overlast is onacceptabel, komt vaak voor en u kunt dat bewijzen.
  • De overlast heeft een negatieve invloed op het woongenot.
  • U heeft geprobeerd de overlast zelf op te lossen met uw buren.

Bij overlast is het verstandig om ook melding te doen bij politie en gemeente.

Wat gebeurt er met uw melding?
In de meeste gevallen zet Woonveste eerst een gespecialiseerde buurtbemiddelaar in. Dit doen wij niet zonder uw toestemming. De buurtbemiddelaar neemt contact met u op en er volgt een gesprek. Na dit gesprek neemt hij contact op met de veroorzaker van de (over)last. Willen beide partijen meewerken? Dan vindt er een gezamenlijk gesprek plaats op een neutrale plek. Samen met de bemiddelaars zoekt u naar een oplossing. Als u het fijn vindt, kunnen afspraken op papier worden gezet.

Wat als buurtbemiddeling niet mogelijk is of als de veroorzaker niet mee wil werken?
Is er sprake van overlast wat niet ophoudt dan stelt Woonveste een onderzoek in. Wij informeren onze netwerkpartners hierover. Ook kunnen wij zorg en hulp inschakelen als de veroorzaker van de overlast een huurder is met (psychische) problemen. Is er aantoonbaar sprake van overlast dan ondernemen wij verdere actie. Bijvoorbeeld door het sturen van een brief of door het voeren van een persoonlijk gesprek met de veroorzaker.

De veroorzaker van overlast kan niet zomaar uit huis worden gezet
Woonveste moet hier toestemming voor krijgen van een rechter. Deze toestemming krijgen wij alleen als er een duidelijk en zeer volledig overlastdossier is. Uw medewerking aan dat dossier is dus erg belangrijk. De overlastklachten moeten onafhankelijk zijn vastgesteld. Dit betekent dat meldingen van bewoners alleen vaak niet genoeg zijn om toestemming van de rechter te krijgen om de veroorzaker uit huis te zetten. Wij verwachten van u dat u overlast ook meldt bij politie en gemeente.


Heeft u nog vragen?
Neem dan contact op met Woonveste bel naar (0416) 37 87 80 of mail via info@woonveste.nl.

Handige telefoonnummers en adressen

Politie
Bel 112 in geval van spoed. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer u getuige bent van een misdrijf of het voorbereiden van een inbraak of diefstal.
Geen spoed, wel politie? Bel dan (0900) 8844. Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen.

Anonieme meldlijn
Bel (0800) 7000, Meld Misdaad Anoniem.

Criminele activiteiten melden bij de gemeente
Melden via www.heusden.nl.

Illegaal gedumpt afval
Gemeente Heusden: meld het via de BuitenBeter app, mail naar info@heusden.nl of bel (073) 513 17 89
Gemeente Boxtel: MilieuKlachtenCentrale, via de website www.milieuklachtencentrale.nl, of bel (073) 68 12 821
Gemeente Vught: meld het via de MijnGemeente app of bel (073) 65 80 680
Gemeente Oisterwijk: meld het via de Fixi app, of bel (013) 529 13 11

Voordat u uw klacht bij ons meldt, vragen wij u altijd om eerst zelf in gesprek te gaan met uw buren. Meestal kunt u met een gesprek het probleem oplossen. Wacht niet te lang, anders lopen de ergernissen op en is het lastiger om in gesprek te gaan. Zoek een rustig moment en maak samen afspraken over mogelijke oplossingen. In de folder Overlast leest u meer informatie. Soms komt u er met een gesprek niet uit. U kunt dan onze hulp inschakelen. Wij proberen dan te bemiddelen. Dat betekent dat wij met beide partijen gaan praten en een oplossing zoeken. Het is dan wel belangrijk dat beide partijen meewerken. Als onze bemiddeling ook niet helpt, kunnen wij een gerechtelijke procedure starten. Wij hebben dan wel overtuigend bewijs nodig van de overlast.

Ja, u mag overlast anoniem melden. Maar helaas kunnen wij er dan niets mee doen.

We nemen altijd eerst contact met u op. We bespreken samen de situatie en willen graag weten wat u er zelf al aan gedaan heeft. Vervolgens overleggen we met u wat er aan de overlast gedaan kan worden.

Ga altijd eerst in gesprek met uw buren. Wordt het niet beter? Meld de overlast dan bij ons.

Ga altijd eerst in gesprek met uw buren. Wordt het niet beter? Meld de overlast dan bij de politie.

Nee, overlast is geen reden voor urgentie. Kijk op onze website wat u kunt doen bij overlast van uw buren.

Als de overlast blijft aanhouden is het van belang dat de huurder dit blijft melden, omdat we op deze manier een dossier kunnen opbouwen. Als het nodig is dat er een juridische procedure wordt gestart, dan is er bewijsmateriaal nodig. Alle meldingen worden in het dossier gebruikt.

Het is de bedoeling dat de huurder er eerst zelf uit probeert te komen met zijn buren. Als dit niet lukt, dan kan de woningcorporatie optreden als bemiddelaar. In de meeste gevallen sturen wij eerst de buren een brief waarin ze attent worden gemaakt op het veroorzaken van overlast. Als de overlast blijft aanhouden en de huurder blijft dit melden, dan kunnen wij een bemiddelingsgesprek voeren met de klager en de overlastveroorzaker. Voorwaarde is wel dat beide partijen hieraan mee willen werken.

Buurtbemiddeling voert gesprekken met buren die overlast van elkaar hebben en daar zelf niet (meer) uitkomen. Beide buren krijgen de kans om hun verhaal te vertellen en aan te geven wat zij willen. Uiteindelijk zoeken de buren zelf oplossingen waar ze allebei mee kunnen leven.

Meld dit zo snel mogelijk bij ons: (0416) 37 87 80. Omschrijf uw klachten zo duidelijk mogelijk. Een van onze medewerkers pakt dit dan op.

Lukt het u niet om zelf de overlast op te lossen? Vul het meldingsformulier voor overlast in. Op dit formulier kunt u aangeven of wij voor u kunnen bemiddelen. Voor uw melding gelden de volgende regels:    

  • Wij registreren uw melding;
  • Anonieme of discriminerende meldingen nemen wij niet in behandeling;
  • De overlast komt vaak voor en u kunt dat bewijzen;
  • De overlast tast uw woongenot aan;
  • U heeft geprobeerd de overlast zelf op te lossen met uw buren.

Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden? Wij kijken samen met u hoe de overlast het beste opgelost wordt. Vaak is Buurtbemiddeling een goede en snelle manier om tot een oplossing te komen. Soms wordt de overlast anders aangepakt.

Buurtbemiddeling
Wij besteden Buurtbemiddeling uit aan externe partijen in onze gemeenten. Buurtbemiddeling is een manier waarbij goed getrainde vrijwilligers helpen om het contact tussen buurtgenoten in een conflictsituatie te herstellen en oplossingen te bedenken voor het conflict. Deze bemiddeling werkt het best in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen.

In de gemeente Heusden, Boxtel (kern Esch) en Oisterwijk (kern Haaren) verzorgt ContourdeTwern de buurtbemiddeling. In de gemeente Vught (kern Helvoirt) is dit Welzijn Vught.

Meld dit bij de politie. Dat kan op telefoonnummer: (0900) 8844. U kunt ook anoniem een melding doen. Bel dan met (0800) 7000. Of doe een anonieme melding online op www.meldmisdaadanoniem.nl. Maar meld het ook bij ons.

Als de politie ontdekt dat in een woning drugs verhandeld wordt, dan geven zij dit aan ons door. Dit kan gevolgen hebben voor het huurcontract De huurder kan uit zijn/haar woning worden gezet.

Ja, u kunt deze zorgen bij ons melden. Bel ons op: (0416) 37 87 80.

Dat ligt eraan waar het afval ligt. Ligt het afval op grond van de gemeente? Neem dan contact op met de gemeente. De gemeente zoekt dan uit van wie het afval is en maakt proces verbaal op. Weet u het niet zeker? Neem dan contact op met Woonveste. Wij kijken dan of het gemeentegrond is of grond van Woonveste.

U kunt dit melden bij de politie en aangifte doen. Het gaat dan om vernieling van ons bezit. Wij kunnen ervoor zorgen dat het weer schoongemaakt wordt.