Toewijzen en gaan huren
Wanneer je een aanbieding voor een woning accepteert, dan krijg je de woning toegewezen en vervalt je inschrijving.
Wat is het gevolg als ik de woning die ik geaccepteerd heb, toch niet wil huren?
Wij brengen € 250,- in rekening als bijdrage voor de administratiekosten en eventueel de misgelopen huurinkomsten. Pas als je dit bedrag hebt betaald, kun je weer reageren op woningen van Woonveste.
Hoe zit het met het overnemen van spullen van de vertrekkende huurder?
Tijdens de bezichtiging van de woning kun je met de vertrekkende huurder overleggen of je roerende goederen zoals gordijnen en vloerbedekking kunt overnemen. Je bent nooit verplicht om iets over te nemen. De vertrekkende huurder zet de roerende goederen die in de woning blijven, zorgvuldig op een overnameformulier en overhandigt een door beide partijen ondertekend exemplaar aan Woonveste. De vertrekkende en de nieuwe huurder ontvangen allebei een kopie van het overnameformulier. Een eventuele vergoeding voor overname van deze goederen regel je zelf met de vertrekkende huurder. Wijzigingen die de vertrekkende huurder heeft aangebracht en die onroerend zijn, zoals een keukenblok of tegelvloer, kun je niet overnemen. Woonveste beslist of deze aanpassingen blijven zitten.
Glasverzekering
Bij alle nieuwe huurders van Woonveste is een collectieve glasverzekering standaard opgenomen in de huurprijs. Voor € 1 per maand ben je dan verzekerd voor glasschade.
Gas, elektra en water
Je kiest zelf een energieleverancier. Heb je al een contract? Informeer dan je leverancier over je verhuizing. Heb je nog geen leverancier? Regel dit dan direct om problemen met de levering van energie en extra kosten te voorkomen Op het moment van de sleuteloverdracht neemt de mutatieopzichter van Woonveste samen met jou de meterstanden op en noteert deze op de inventarislijst. Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de meterstanden aan de door jou gekozen energieleverancier. Dit is je beginstand. De meterstanden van het water geeft Woonveste door aan Brabant Water.
Het opzeggen van de huur van je huidige woning
Wij adviseren je om de huur van je huidige woning pas op te zeggen wanneer je bent uitgenodigd om de huurovereenkomst te tekenen en de sleutel in ontvangst te nemen. Dan weet je namelijk pas per wanneer je de sleutel van de nieuwe woning krijgt en kun je verdere afspraken maken.
Kennismakingsgesprek met je buurtbeheerder
Wij vinden het belangrijk te weten wie onze huurders zijn en willen graag met je kennismaken.
Een paar weken na je verhuizing neemt onze buurtbeheerder contact met je op en maakt een afspraak voor het kennismakingsgesprek. In een kennismakingsgesprek informeert de buurtbeheerder je over hoe energiezuinig om te gaan met je woning, het aanbieden van afval en geeft hij informatie over je buurt. Hij is het eerste aanspreekpunt voor de leefbaarheid in je wijk. Onze buurbeheerder werkt graag samen met jou aan een woonomgeving die heel, schoon, groen én veilig is.
Sinds 1 januari 2016 moeten wij woningen passend toewijzen. Dit betekent dat we al onze sociale huurwoningen moeten verhuren aan woningzoekenden met een inkomen dat volgens de wet 'past' bij de huurprijs. Zo voorkomen we dat mensen met de laagste inkomens in te dure huurwoningen wonen. Op de belastingdienst kunt u meer vinden over het passend toewijzen.
Ja, de huurprijs van de woning passen we aan zoals we dat ook bij een 'gewone verhuizing' zouden doen. En ook uw inkomen wordt getoetst en moet passend zijn bij de nieuwe huurprijs.