We hadden al een BHV team. De BHV-ers herhalen jaarlijks de cursus bedrijfshulpverlening zodat hun kennis actueel blijft en ze goed kunnen ondersteunen bij ongevallen en/of calamiteiten. Sinds kort weten nog meer medewerkers hoe ze mensen in nood kunnen helpen en zelfs hun leven kunnen redden. Woonveste bood ze een training reanimatie (BLS) en AED aan.
EHBO vereniging Drunen-Elshout had Martijn Landwaart gevraagd om zo’n twintig medewerkers van Woonveste de basistraining te geven en tien medewerkers de herhalingstraining. Een investering die niet in verhouding staat met wat je er mee zou kunnen bereiken als dat nodig is. Al hoop je het nooit mee te maken. Tijdens de training wordt er veel gelachen. In het echt zullen de zenuwen door je lijf gieren.
Floor is een van de collega’s die het diploma reanimatie (BLS) en AED heeft ontvangen. “Goed dat we deze training krijgen aangeboden. We werken met mensen. Dan is het belangrijk om te weten wat je moet doen als iemand in je omgeving in levensgevaar is. Of dat nou een collega of een bewoner is.” En natuurlijk kun je de aangeleerde vaardigheden ook toepassen als iemand in je privé omgeving niet goed wordt. Ook Michael is enthousiast: “Ik wilde deze training graag volgen omdat ik als opzichter veel in contact ben met mensen. Mocht er nu een situatie ontstaan waarin reanimatie of AED toegepast moet worden, dan vind ik het een must om in ieder geval de basis hiervan te kennen. Ik ben nu van plan om me aan te melden als burgerhulpverlener.”
Als je minimaal 18 jaar bent en in de afgelopen twee jaar een erkende reanimatietraining hebt gevolgd, dan kun jij je als burgerhulpverlener aanmelden bij HartslagNu. Dit reanimatie-oproepsysteem roept automatisch burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer op als via 112 een melding van een hartstilstand binnenkomt. Burgerhulpverleners krijgen een oproep op hun telefoon met de vraag om direct naar het slachtoffer te gaan om te reanimeren of eerst een AED op te halen. Op het kantoor van Woonveste hangt zo’n apparaat. Goed dat meerdere medewerkers nu weten hoe ze zo’n levensreddend apparaat kunnen gebruiken en hulp kunnen bieden net zo lang totdat de professionele hulpverlening het overneemt. Dan maak je echt het verschil.