Huurwoning opzeggen
Je gaat verhuizen en wil de huur opzeggen. Zet dan deze stappen.
Opzeggen via de website
Je kunt je huur opzeggen door in te loggen via Mijn Woonveste en vervolgens naar ‘Mijn woning’ te gaan. Je kunt de huur ook opzeggen via het formulier huuropzegging.
Opzegtermijn
Je kunt de huur elke werkdag van de maand opzeggen. Bijvoorbeeld: je zegt je huur per 23 maart op. Je huurovereenkomst eindigt dan op 23 april. Op die dag lever je ook de sleutels in. Valt deze dag in het weekend, dan maken wij een nieuwe afspraak met je en eindigt je huur op een werkdag, ná dat weekend. Wij adviseren je om je huur zo vroeg mogelijk op te zeggen. Dit kan al vanaf 3 maanden van tevoren. De minimale opzegtermijn is een maand.
Tijdig opzeggen heeft voordelen
Weet je ver van tevoren wanneer je gaat verhuizen? Zeg op tijd je huur op. Dat heeft voordelen voor jou en voor ons. Je hebt ruim de tijd om je woning op te leveren en te verhuizen. En wij kunnen op zoek naar een nieuwe huurder die misschien zaken van je kan overnemen. Zoals gordijnen, lamellen en vloerbedekking. Komt de nieuwe huurder alvast je woning bekijken, dan heeft hij een brief van Woonveste bij zich. Ook opzichters van Woonveste kunnen zich altijd legitimeren.
Bevestigingsbrief
Je ontvangt een bevestigingsbrief van je opzegging. Vervolgens neemt één van onze opzichters contact met je op en maakt een afspraak voor een eerste inspectie. Meestal vindt deze eerste inspectie binnen 5 dagen na je opzegging plaats.
Eerste inspectie
Bij de eerste inspectie loopt de opzichter samen met je door de woning. Hij vertelt hoe je de woning moet achterlaten. Ook hoor je welke reparaties eventueel nodig zijn. Dit wordt vastgelegd in een inspectierapport dat jullie beiden ondertekenen. De reparaties kun je zelf doen of -tegen betaling- door ons laten doen. Vervolgens maakt de opzichter een afspraak met je voor de eindinspectie.
Aangebrachte veranderingen
Heb je zelf veranderingen aangebracht in de woning? Wij nemen ze in sommige gevallen van je over. Tijdens de eerste inspectie bespreekt de opzichter dit met je. Als wij de veranderingen niet overnemen, dan haal je deze zelf uit de woning. Lees hier meer over in onze kluswijzers.
Heb je 'losse' goederen in en om je woning zoals lamellen, gordijnrails, etc. die de volgende bewoner nog kan gebruiken? Maak hierover afspraken met de nieuwe huurder. Die beslist of hij de spullen overneemt. Gebruik het overnameformulier om vast te leggen wat er in de woning achterblijft. De nieuwe bewoner en jij tekenen allebei dit formulier voor akkoord. Tijdens de eindinspectie van de woning lever je een ondertekend overnameformulier in bij de mutatieopzichter van Woonveste.
Eindinspectie
Tijdens de eindinspectie loopt de opzichter samen met je alles nog een keer na. Hij kijkt of eventuele reparaties zijn gedaan en de woning leeg en schoon is. Is dit niet het geval, dan brengen wij de kosten voor deze werkzaamheden bij je in rekening. Dit geldt ook voor de huur die wij hierdoor mislopen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van eindstanden van gas en elektra aan het energiebedrijf. Ook geef je zelf de watermeterstand door aan Brabant Water. Tot slot overhandig je de sleutels aan de opzichter en onderteken je het eindrapport.
Dat doet u met het opzeggingsformulier op onze website. U kunt de huur ook per e-mail opzeggen: info@woonveste.nl.
Ja dit kan, maar zodra het nieuwe adres bekend is, vragen wij u dit zo snel mogelijk door te geven.
Dit kan niet, de huurder moet altijd zelf de huur opzeggen, tenzij de huurder u een schriftelijke machtiging geeft om de zaken voor hem/haar waar te nemen.
Na de voorinspectie hebben wij een beeld van uw woning en het werk dat gedaan moet worden. Hierna bieden we de woning aan op de website van Thuispoort. De mutatieopzichter vertelt u hier meer over tijdens de voorinspectie. Het kan zijn dat we de woning gebruiken voor een directe bemiddeling. Bijvoorbeeld voor een urgente situatie of een statushouder. In dat geval bieden we de woning niet aan op de website van Thuispoort.